امروز : جمعه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
نمایه سازی در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

حاضر میزان اثر بخشی عملکرد جدید کارکنان دولت مطالعه موردی وزارت بهداشت
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 33 - 49
نویسندگان : کیهانه رضایی* 1 ، مهدی مهدی زاده رستم 2

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

2 عضو هیات علمی ،استادیار گروه مدیریت دولتی

چکیده :
ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران، سالیانه به منظور رعایت اصل شایسته¬ سالاری و مدیریت بهبود عملکرد و کیفیت کار، اعمال ضابطه شایستگی در تصمیمات اداری، به کارگیری نتایج ارزیابی در بهسازی نیروی انسانی و افزایش کارایی و اثربخشی عملكرد صورت می‌گیرد. ارزیابی به صورت 360 درجه بوده و جهت ارزیابی هر فرد از مقام مافوق، همکاران، ذینفعان و خود فرد، سنجش و ارزیابی صورت می¬ گیرد. گام‌های اجرایی فرآیند ارزیابی عملکرد شامل اطلاع‌رسانی، آموزش، انجام ارزیابی عملکرد، اعلام نتایج اولیه، اعتراضات و اعلام نتایج نهایی است که به تفصیل در شیوه نامه پیاده سازی گام به گام ارزیابی عملکرد بیان شده است.ارزیابی عملکرد در تسهیل اثربخشی سازمانی، یک وظیفه مهم و حیاتی مدیریت منابع‌انسانی تلقی می‌شود .در سالهای اخیر، به نقش ارزیابی عملکرد توجه زیادی معطوف شده است، زیرا طرفداران آن معتقدند یک نظام اثربخش ارزیابی عملکرد می‌تواند انبوهی از مزیتها را برای سازمانها و کارکنان آنها ارزانی دارد . البته توجه به بحث ارزیابی عملکرد در سالهای اخیر در ایران بویژه در بخش دولتی قابل ملاحظه بوده و طی چند سال اخیر، دولت با پیاده‌سازی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان خود سعی در بهبود وضع موجود نظام ارزیابی در بین مدیران، سرپرستان، کارشناسان و کارکنان داشته است. از این رو پژوهش حاضر میزان اثر بخشی عملکرد جدید کارکنان دولت مطالعه موردی وزارت بهداشت می باشد .
کلمات کلیدی :
دولت، اثربخشی، کارکنان ، شبکه بهداشت.